Obidza - spotkajmy sie na szlaku

Gaboń-Przehyba-Szczawnica

.....

data:23.04

start: 6:40

meta 11:45

łącznie ok 21 km

Pierwsza wyprawa sezonu po zimowych przygotowaniach w których raz na miesiąc się biegało ;) wyszła trochę inaczej niż była zaplanowana. Tak to jest z naszymi planami. Wielkim sukcesem tej wyprawy jest fakt, że w żadnym momencie się nie zgubiliśmy ;) i nie goniły nas żadne psy:) Zaczęło się tak:

Plany mówiły o godzinie 6:00 a, że dobrze się spało... wyruszyliśmy o 6:40  i tych minut nam zabrakło, dlatego nastąpiła korekta trasy. Pogoda idealna, nie ma co narzekać. Jak na pierwszą wyprawę trasa bardzo ciekawa, nie było wielkich przewyższeń więc nie było i gdzie się zmęczyć, choć po zimie i bez przygotowań wszystkiego można było się spodziewać. Z tego wszystkiego wyszło, że zgodnie z planem wystartowaliśmy w Gaboniu, następnie w dość wolnym tempie grubo po 8 pojawiamy się na Przehybie. Zejście zielonym szlakiem w kierunku Szczawnicy, aż do szlaku konnego, którym przeszliśmy na szlak niebieski o czym w dalszej części.

Na Parkingu w Gaboniu kilka aut. Co się zmieniło od jesieni? W niektórych zmianach przy wejściu wykonano pobocze:) także widać, że przy brzegach potoku coś było robione przynajmniej w niektórych miejscach.

My kierujemy się oczywiście na prawo, lewą stroną także można dojść na Przehybę wchodząc w pewnym momencie na żółty szlak ze Starego Sącza. Nigdy byśmy na to nie wpadli gdyby nie filmiki na yotutube.

Ekologiczne drzewo czy jest nie ekologiczne?  aż zaciekawiliśmy się tym tematem i tu cosik na temat takich drzew

kliknij

Pierwszy raz zdarza nam się, że o tej godzinie spotykamy kogoś kto schodzi z Przehyby. Bardzo miła krótka rozmowa, spotkane osoby nocowały w schronisku.

Czapka zgubiona przez kogoś na szlaku, jakby ktoś szukał ładnie położona z boku tuż przy drodze. Widać, że dobrej jakości:)

Stary wyciąg czyli około 3 kilometrów do schroniska. Zaskakuję, że nie ma śniegu. Generalnie przy dojściu na Przehybę jest go wyjątkowo mało co w porównaniu z poprzednimi latami. Generalnie w tym dniu na szlakach nie było błota.

Bardzo dobrze widoczne ujście Jaworzynki, po opadach i roztopach jest na co popatrzeć. Od tego miejsca pojawiają się miejsca gdzie jest jeszcze śnieg.

Kilka godzin później w tym miejscu modli się ponad tysiąc turystów. XVIII Małopolskie Rozpoczęcie Sezonu Turystyki Górskiej Wiosna 2023. Organizatorzy tegorocznego wydarzenia to PTTK Beskid Nowy Sącz. Jesteśmy ok 8:30 schronisko a dokładniej bufet jeszcze zamknięte. Ludzi na tarasie sporo. Tatry widać idealnie.

Kierunek szlak zielony w kierunku Szczawnicy, przechodzić będziemy przez popularną kunę, czyli Kuni Wierch. Tą drogą prowadzą dwa szlaki zielony i niebieski w pewnym momencie my odbijamy na lewo w zielony,  niebieski na prawo.  W tym miejscu spotkaliśmy Pana wiek emerytalny z wnukiem 8 letnim, rewelacja! Pasja przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Zaskakujący widok Dywan krokusów w tle bardzo dobrze widoczne w tym dniu Tatry, rewelacja. Na szlaku bardzo dużo osób mijamy, którzy właśnie podążają na Przehybę na wspomniane rozpoczęcie górskiego sezonu.

Najtrudniejszy moment wyprawy, żeby nie przegapić zejścia z zielonego szlaku  na którym wielkich atrakcji już w dalszej części nie ma. Idziemy w kierunku Sewerynówki i Wodosopadu Zaskalnik. Droga konna bardzo prosta, ale i trochę kilometrów do tego niebieskiego było.

Takie nieprzyjemne zejście, ale na szlaku bywa i czasami tak. Ani to zima ani to wiosna, raczej jesienna sceneria.

Wodospad Zaskalnik na Sopotnickim Potoku ma 5 metrów wysokości znajduję się na terenie Popradzkiego Parku Narodowego. Do centrum Szczawnicy z tego miejsca mamy około 3 kilometrów.

Zejście do Szczawnicy i praktycznie przez całe miasto chodnikiem podążamy w kierunku Dolnego Parku Zdrojowego.

W tle kolejka na Palenicę. Bardzo ładna pogoda i spora liczba turystów.

Dolny Park Zdrojowy, w tym dniu bardzo dużo osób, odbywała się jakaś impreza tematu jaka nie drążyliśmy, ktoś tam biegał ktoś tam tańczył. fontanna i grota Zyblikiewicza. Warto zobaczyć także drewnianą altankę muzyczną czy też zobaczyć ryby w stawie no przynajmniej oswojone kaczki.

Zwiedzając ten teren warto zwrócić uwagę m.in. na:

zdrój Wanda,
willa Leonówka
willa Szwajcarka Dolna
pensjonat Marta
Klub Kuracjusza
źródło Szymon
i inne
Szczególną uwagę turystów powinien przyciągnąć Zakład Wodolecznictwa “Hydropatia”, noszący nazwę willa Marta. W tym miejscu po raz pierwszy wykonywano nowoczesne, jak na owe czasy, zabiegi lecznicze. Warto zainteresować się także sztuczną grotą, poświęconą pamięci Mikołaja Zbylikiewicza, działacza galicyjskiego, który wytyczył szlak z Szczawnicy do Czerwonego Klasztoru./szczawnica.top/

W Szczawnicy już o tej godzinie bardzo dużo turystów, pogoda sprzyjała do tego.  Ze Szczawnicy w kierunku Jazowska/Obidzy bardzo trudno wydostać się komunikacją zwłaszcza w niedzielę na to też trzeba zwrócić uwagę.