Obidza - spotkajmy sie na szlaku

Przełęcz Przysłop - rowerem, pieszo

Na Przełęcz Przysłop możemy dojść niebieskim szlakiem z Obidzy, co opisywaliśmy, jednak jest trasa, która pozwoli nam przejechać przez całą Obidzę  a jest to około 9 kilometrów. Obidza pod względem terytorialnym jest dużą miejscowością, o czym się przekonamy. Tuż za mostem łączącym Jazowsko z Obidzą mamy oznakowanie Królewski Szlak Rowerowy  z Biecza do Przełęczy Przysłop, lub pieszy gminny szlak turystyczny zielony: Jazowsko - Przysłop (  2 godziny 15 minut ,  po kliknięciu na zdjęcie powiększysz je)

Po drodze mając więcej czasu możemy zahaczyć o bacówkę (kliknij), mijamy znane nam miejsca noclegowe, także Kościół Trójcy Przenajświętszej.

Dojechać na Przełęcz Przysłop możemy rowerem, do pewnego momentu samochodem lub po prostu możemy wybrać się pieszo. Jedziemy główną drogą asfaltową większość trasy,  dopiero przy "magicznym ogrodzie" (kliknij)  czyli na końcowym odcinku jedziemy drogą betonową nieco węższą od tej asfaltowej. Dojeżdżamy do końca drogi i zaczyna się droga leśna, można jeszcze podjechać, ale w tym miejscu najlepiej zostawić samochód, jeżeli ten środek lokomocji wybraliśmy.

Od tego drogowskazu czeka nas około kilometr marszu, czyli około 30 minut. Droga nie jest wymagająca, choć idziemy cały czas pod górę. Trzymamy się głównej szerokiej drogi, ponieważ są "odbicia" do pobliskich domów.  Trasa jest na tyle przyzwoita, że bez większych problemów na samą górę dojedziemy rowerem.

Przysłop -  tragiczna w skutkach walka polskich partyzantów z hitlerowcami Zginęło 5 partyzantów oddziału „Wilk”:

pchor. Bolesław Durkalec ps. „Sławek” (ur. 1923 w Krakowie, syn Ernesta Durkalca)
strz. Jan Rogal ps. „Żbik” (ur. 1919 w Waksmudzie)
strz. Józef Rogal ps. „Strzała” (ur. 1925 w Waksmudzie)
strz. Józef Cyrwus ps. „Kruk” (ur. 1920 w Waksmudzie)
strz. Franciszek Klimowski ps. „Wicher” (ur. 1922 w Nowym Targu).
Polegli partyzanci spoczywają na cmentarzu parafialnym w Szczawnicy (pod Huliną). Śmierć partyzantów upamiętnia pomnik znajdujący się na przełęczy. (źródło wikipedia - więcej na ten temat kliknij)

Do Kaplicy schodzimy przyzwoitą ścieżką, musimy pokonać około 200 metrów, cały czas widzimy zabudowania- terytorialnie to jest Szczawnica.

8 grudnia 1944 Niemcy ponownie zorganizowali obławę. Przebywający w tym czasie na Przysłopie partyzanci radzieccy otwarli do Niemców ogień i uciekli. W odwecie Niemcy spalili żywcem sześcioosobową rodzinę Fijasów z całym zabudowaniem i inwentarzem. Śmierć ponieśli: Andrzej Fijas (lat 76), Anna Fijas (lat 68), Genowefa Fijas (lat 8), Zofia Dychała (lat 3), Helena Dychała (lat 1). Na miejscu domu Fijasów postawiono później drewnianą kaplicę w stylu podhalańskim (źródło wikipedia.pl)

Przełęcz Przysłop może być tylko przystankiem w dalszej wędrówce. Na Przysłopie krzyżują się szlaki turystyczne. Stąd dojdziemy czerwonym szlakiem do Krościenka, żółtym do Szczawnicy lub na Koziarz i dalej do Łącka. W drugą stronę na Przehybę, lub niebieskim do Obidzy Zarębki. W tym miejscu krzyżują się także szlaki rowerowe! m.in. Na Przehybę 5,5km (zdjęcie nr.3) a z Przehyby możemy zjechać drogą asfaltową na Gaboń, zatoczyć koło i jesteśmy ponownie w Obidzy. Poniżej zdjęcia ze szlaku.